Bedrijf verkopen gaat stapsgewijs

Jarenlang heeft u gewerkt aan de groei en bloei van uw bedrijf. Maar wanneer moet u eigenlijk gaan nadenken over stoppen en verkopen? Misschien nu al. Want bedrijfsoverdracht vergt een goede voorbereiding en die kan jaren in beslag nemen.

Bedenk eens om welke redenen of vanwege welke omstandigheden u uw bedrijf zou willen verkopen? Is het vanwege pensionering of omdat u zin heeft in een ander avontuur? Het kan ook zijn dat zich onverwacht een koper aandient of dat u arbeidsongeschikt wordt. Erkennen dat de verkoop van uw bedrijf een reële optie is, is de eerste stap die u zet. U hoeft nog niets te doen, maar denk na over waarom u zou verkopen en hoe uw leven er daarna uitziet.

Overdrachtsplan
Wilt u de verkoopplannen concretiseren? Dan is de tweede stap het opstellen van een overdrachtsplan. U beschrijft de belangrijkste kenmerken van het bedrijf en maakt een SWOT-analyse waarin de sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van de zaak belicht worden. Die SWOT-analyse helpt u om verbeterpunten te formuleren. Welke punten dat zijn hangt onder meer af van de vraag wat voor soort koper u wilt interesseren voor uw bedrijf. Maak daarom een kopersprofiel. Wat voor iemand is dat, uw opvolger? Hoe is zijn stijl van leidinggeven, wat voor plannen kan hij realiseren, hoe gaat hij om met de medewerkers en hoe is zijn financiële positie?

Verkoopklaar maken
De SWOT-analyse laat zien wat er nodig is om uw bedrijf aantrekkelijker te maken voor een koper. Die veranderingen realiseren is stap drie. Verkeren bijvoorbeeld uw bedrijfspand, de inventaris en de bedrijfsmiddelen in een goede staat? Hoe is het personeelsbestand samengesteld? Is er veel verloop of zijn er juist veel medewerkers die al jaren voor u werken? Misschien moet u in investeren in IT of opleidingen, onderdelen afstoten of u op andere marktsegmenten richten. En hoe belangrijk bent u als persoon voor het bedrijf? Als u uzelf misbaar wilt maken, zijn daarvoor misschien aanpassingen nodig in het management, de interne organisatie, de fiscale en juridische structuur en de financiële huishouding. Met zo’n organisatieverandering zijn doorgaans jaren gemoeid.

Waarde bepalen
Stap vier is de waarde van uw bedrijf te bepalen. Er is daarvoor een reëel beeld nodig van de balans van uw bedrijf. Er zijn verschillende methoden om de waarde te berekenen. Op basis van toekomstige vrije kasstromen bijvoorbeeld of op basis van het waardeverschil tussen de bezittingen en de schulden. Schakel een specialist in om tot een goed onderbouwde waardebepaling te komen. Dan kunt u de vraagprijs vaststellen en zet u stap vijf: op zoek gaan naar een koper.

Aandacht voor uw financiën
De veranderingen in uw bedrijf in de aanloop tot de verkoop, kunnen gevolgen hebben voor uw bedrijfsverzekeringen. Daarover adviseren wij u natuurlijk graag. Daarnaast verdient uw financiële situatie minstens zoveel aandacht. Vertel ons daarom wat uw plannen zijn. Start u een ander bedrijf of gaat u in loondienst? Of gaat u met pensioen? Neem contact op met ons kantoor om te bespreken hoe u financieel sterk blijft, ook nadat u met uw bedrijf gestopt bent.



20-08-2024
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden
KvK nummer 24307161| AFM nummer 12045045| Kifid nummer 300.016765
Website by DenK Internet Solutions
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top